
IN THE HIGH COURT OF MALAWI
PRINCIPAL REGISTRY

CIVIL CAUSE NO. 325 OF 1999

BETWEEN:
JOHN NGWIRA................................................................................................PLAINTIFF

- and -

THE EDITOR, DAILY TIMES...............................................................1st DEFENDANT
BLANTYRE PRINT & PACKAGING................................................. 2nd DEFENDANT
BLANTYRE NEWSPAPERS LIMITED...............................................3rd DEFENDANT

BT. PRINTING & PUBLISHING.........................................................4TH DEFENDANT

CORAM: CHIMASULA PHIRI J.
Mrs M. Mulele of Counsel for the Plaintiff
Mr Chagwamnjira of Counsel for the Defendants
M. H. Fatch, 0fficial Interpreter.

JUDGMENT

The plaintiff's claim is for exemplary damages for libel arising from material published in
the Daily Times of 21st September 1999.  The plaintiff was at the material time the Regional
Commissioner for Lands and Valuation for the Central Region.  The 1st defendant was Editor of
the  Daily  Times  newspaper  which  enjoys  wide  circulation  throughout  Malawi.   The  2nd
defendant is the printer of the Daily Times newspaper and the 3rd defendant is the owner of the
Malawi News.  Finally, the 4th defendant is a holding company for the 2nd and 3rd defendants.
On page 4 of the Daily Times newspaper dated 21st September 1999, there is an article entitled
"Contractor alleged to have duped Ministry".  Part of the article reads as follows:-

"Ministry  of  Lands,  Housing  and  Physical  Planning  is  K400,000.00  poorer  after  a
dubious contractor duped it, pocketing the money without bothering to do the job that
was assigned to the said contractor.

Sources close to the Ministry said that a senior official within the Ministry connived with
a contractor to inflate the value on the invoice so that the contractor could share the
money with the senior official.......

It  is  also  alleged  that  Central  Region  Commissioner  of  Lands  and  Valuation,  John
Ngwira, is involved in the racket as it is believed that the contractor whose existence is
still untraceable todate belongs to him.



The contractor  happens  to  be  the  Commissioner  himself.   I  tell  you,  it  is  extremely
difficult for an outsider to trace its existence because it is a non-registered thing.  He
only used his powers to just grade the contract,  said the source."

In their natural and ordinary meaning the said words meant and were understood to mean
that the plaintiff  has defrauded the Ministry of Lands,  Housing and Physical Planning of its
K400,000.00 and that the plaintiff is a contractor.  Further, that the plaintiff used his position to
get a dubious contract from the Ministry.  Lastly, that the plaintiff is a dishonest person who does
not  do his  work  properly  as  Regional  Commissioner  for  Lands  and Valuation.   It  has  been
pleaded by the plaintiff that the defendants published the article with malice, and only with the
intention  of  humiliating  the  plaintiff  and  tarnishing  the  plaintiff's  image  as  Regional
Commissioner  of  Lands  and  Valuation  (Centre)  and  thereby  causing  the  plaintiff  to  suffer
contempt and ridicule before the right thinking members of the public and Government sector
particularly where the plaintiff was working.  In support of his claim for exemplary damages, the
plaintiff pleaded that the publisher of the article went to the plaintiff's office to get a clarification
of  the issues  raised in  the article  before its  publication.   Despite  the plaintiff  informing the
reporter from the defendants that the information the reporter had was completely false, he went
ahead to publish the article.  Even after its publication, the plaintiff demanded a retraction of the
article and an apology but the defendants opted not to do so.  It is the plaintiff's argument that the
defendants  published or  caused to  be  published the  said  words  knowing they were  false  or
reckless and not caring whether or not they were true or false.  Furthermore, that the defendants
calculated that the benefit to them in terms of increased sales would outweigh any compensation
payable to the plaintiff.

The defendants admitted that the plaintiff was Regional Commissioner for Lands and
Valuation (Centre).  Further the defendants admitted that they published the newspaper article
complained of.  However, the defendants pleaded that it  was fair comment on a matter of a
public  nature.   It  is  alleged that  the  plaintiff  was being investigated by the  Anti-Corruption
Bureau in relation to inflated invoices.  The defendants pleaded that in the alternative, the words
complained of, were published with the leave or licence of the plaintiff.

The evidence of the plaintiff followed closely the statement of claim and also denied or
challenged  the  issues  raised  in  the  defence  of  the  defendants.   I  must  say  that  he  was  an
impressive witness.  He stated how maintenance contracts of Government occupied buildings are
awarded  and  the  inter-relationship  between  the  Lands  and  Valuation  on  the  one  hand  and
Buildings Department on the other hand.  He was adamant that when the article was published,
he received several telephone calls from his colleagues and bosses requesting the plaintiff to
explain  about  the  contents  of  the  newspaper  article.   He  felt  embarrassed  as  a  Regional
Commissioner as well  as a registered valuer  in  the country.   He was encouraged to sue the
defendants by his boss because there was need for the plaintiff to clear his name and that of his
organisation.  The original copy of the article was tendered in evidence.  The plaintiff was not
shaken by the fierce cross-examination.  He took his stand that the published information was
wrong and that it was published with the sole view to defame the plaintiff while at the same time
boost  the  newspaper  sales.   The  plaintiff  lamented  about  his  professional  reputation  as  a
registered surveyor.  After the article was published the plaintiff remained in his post.  Later he

2



was sent abroad for further studies and upon his return he was posted to Lands and Valuation
Headquarters at the same rank of P5.

The last witness was Fexter Hopkins Chirwa who is self-employed in Blantyre.  He says
that he knows the plaintiff as his home-mate and takes him for his brother.  They have known
each other for 5 years.  He says that he read the article in question.  His first reaction when he
read the article was to phone another colleague – Mr Robert Seyala and finally rang Mr Ngwira
to ask about his reaction.   The impression of this witness after reading the article was that he
thought that the plaintiff was a thief and was involved in the scam.  The witness said that after
discussions with Mr Ngwira, the witness was convinced that the plaintiff could not do such a
disgraceful thing.

In  cross-examination,  the  witness  stated  that  his  intimate  love  for  the  plaintiff  has
deteriorated despite taking the plaintiff as his brother.

On the date when the matter was next scheduled for continued hearing the defendants and
their lawyer did not come.  Counsel for the plaintiff indicated that there were signals for out of
court settlement.  However, the defendants appeared non-committal to that process.  Counsel for
the plaintiff closed her case.  Procedurally, the defendants having failed to give any evidence in
support of their pleadings, there is no evidence on record in support of the defendants' pleadings.
Consequently, I strike off the defence and enter judgment for the plaintiff on the evidence. 

I have heard the evidence from the two witnesses which clearly proves that the plaintiff
suffered extreme humiliation which would have been avoided if the defendants had taken a little
precaution.   The  defendants  published  the  article  with  malice  and  aimed  at  destroying  the
plaintiff  professionally.   It  is  becoming  common  in  Malawi  that  innocent  professionals  are
suffering for no fault of their own.  One wonders where this culture of jealousy or ill will or
malice is coming from.

I award the plaintiff K150,000.00 as exemplary damages for libel.  The defendants are
also condemned in the costs of this action.

PRONOUNCED IN OPEN COURT on the 10th day of January 2003 at Blantyre.

G. M. Chimasula Phiri
JUDGE

3


	PRINCIPAL REGISTRY
	CIVIL CAUSE NO. 325 OF 1999
	BETWEEN:
	JOHN NGWIRA................................................................................................PLAINTIFF
	THE EDITOR, DAILY TIMES...............................................................1st DEFENDANT
	BLANTYRE PRINT & PACKAGING................................................. 2nd DEFENDANT
	Mr Chagwamnjira of Counsel for the Defendants

	JUDGMENT
	G. M. Chimasula Phiri
	JUDGE




