
Mls wa I 
os 

” i
a
 

...,, -IBRARY 
i ee 

Na 

  

IN THE HIGH COURT OF MALAWI 
ZOMBA DISTRICT REGISTRY 

CIVIL CAUSE NUMBER 420 OF 2011 
BETWEEN 

MRDABELLO.  ciccsccssseseseeees sesesssseseeseeeens PLAINTIFF 

-and- 

NATIONS PUBLICATIONS LID .cccsssesccssesecsececee, DEFENDANT 

CORAM : Z. J.V. NTABA, J. HON. 
: Dr. M. Nkhata, Counsel for the Plaintiff 

Mr. P. Majamanda, Counsel for the Defendant 
Mr. D. Banda, Court Clerk and Interpreter 
Mrs. G. Chirombo, Court Reporter 

JUDGMENT 

10 THE CASE 

1.1 This is a case commenced by writ of summons between the Plaintiff, Mr Dickson 
Alfred Bello and Nation Publications Ltd, the Defendant. The Plaintiff was seeking 
compensation for alleged defamatory material published by the Defendant in its 
Nation Newspaper of 5" October 2011. The published story alleged that the 
Plaintiff was an abuser of public funds. It continued to state that he misappropriated 
K100, 000.00 belonging io the Malawi Government. Further that he had refused to 
reimburse the money and was therefore a thief. The publication was a result of 
deliberations of the Public Accounts Committee of Parliament. 

1.2 At trial, the Plaintiff, gave evidence as the first plaintiffs witness (PW1). His 
testimony was that he was currently working with the Malawi Institute of Education 
(MIE) since July, 2008 however before that he had been working at the Malawi 
Police Service (MPS) from 2003. He had been based at the Eastern Region Police 
in Zomba working as a Regional Accountant. In 2005, there was a sewer blockage 

D A Bello v Nations Publications 
7 

    

GH Cour —



at the Police College Lines as well as two (2) police officers houses. The matter 

was discussed and it was agreed that Liwonde Town Assembly be contracted to fix 

the problem. The Assembly duly fixed the sewer problem and raised an invoice for 

payment whose work was certified by the MPS’s construction and building officer. 

The payment was duly authorized by the committee of heads of department after 

which the Assembly was paid through a cheque. He accordingly adopted his 

witness statement entered it into evidence as Exhibit PD 1. 

1.3 In 2010, the National Audit Office conducted an audit which flagged the above 

payment as an anomaly and which the Plaintiff enquired from MPS. The said report 

was produced and marked Exhibit PD 2. Further inquiries were sought by the 

Ministry of Home Affairs and were duly given, however the newspaper article was 

published on 5" October, 2011 with the original information which was marked 

Exhibit PD 3. Following this, the Ministry requested for comments as per the 

letters dated 5 April, 7" and 24" September, 2011, marked as Exhibit PD 5, 

Exhibit PD 4 and Exhibit PD 6. Thereafter the Plaintiff contracted the Defendant’s 

journalist who informed him to make a complaint and submit documentation of his 

innocence but on failing to get resolution he wrote them a letter through Messrs 

Barret and James which was marked as Exhibit PD 7. In the letter, he argued that 

his reputation suffered serious damage after the publication of the story and his 

current job was affected. 

1.4 Upon cross examination, he conceded that Public Accounts Committee (PAC) and 

Auditor General Reports dealing with Other Recurrent Transaction Funds are 

official documents. He also indicated that he did not doubt that the article emanated 

from the PAC reports. He also conceded that he did not make any attempts to have 

the reports changed because it was too late. Further that he had no opportunity to 

exrress his innocence at PAC. 

15 PW 2 was Amon Henderson Kalitsilo who adopted his witness statement and which 

was ‘endered as Exhibit PD 8. He testified that he works as a Principal Accountant 

at '?'antyre Rural Office of the Ministry of Education. It was his testimony that he 

was the Plaintiff's friend but following the publication of the newspaper story he 

en. ‘red from the Plaintiff regarding its veracity. It was his submission that before 

th ilk, he concluded that the Plaintiffs bottlestore at St. Mary’s which he 

pes ized was gained through illegal means. He concluded that their relationship 

s' °: and thereafter he stopped patronising the bottlestore. On cross examination, 

be + ‘cated that he had not seen the Auditor General’s Report nor the PAC one. It 

ws opinion that the reports portrayed the Plaintiff as a thief. 

1.6 ls of the law, the Plaintiff submitted that section 60 of the Constitution is the 

p i. Which provided that all official reports and publications of Parliament 

DA Bello v Natio: fications 2 

  
   



shall be privileged. It was his argument that this was only related to the proceedings 

therein and not any other reports. It was his belief that this was limited to Gazettes 

and Hansards and newspaper reports. According to Robertson and Nicol in the 4" 

edition of Media Law at page 125, it argued that — 

“Politicians may say whatever they choose in parliament or at the proceedings 

of the selected committees...in these, the absolute privilege attaches only to the 

maker of the statement: when it is reported or rebroadcast, the organisation that 

does so is protected by a privilege that is qualified and not absolute.” 

1.7 He further stated that according to the 13" edition of Winfield and Jolowicz on 

Torts at page 138, it is indicated that - 

“Fair and accurate reports of parliamentary proceedings are protected by 

qualified privilege. In order to qualify as fair and accurate, the report need not 

have to be a full précis of the debate: ‘a parliamentary sketch’ may properly 

select those portions of the debate which will be of interest to the public, what 

matters is whether that report is fair and accurate in so far as the debate 

concerned the plaintiff's reputation.” 

  

1.8 The Plaintiff argued that the concept of fair means that the report must present a 

summary of both sides of the case. In terms of accurate, the report should not 

contain any material inaccuracies as in Cook v Alexander [1974] Q.B. 279 where 

the Court of Appeal held that a newspaper report of the parliamentary proceedings 

was privileged as it was made fairly and honestly. Therefore reports of 

parliamentary proceedings are not protected by absolute privilege under the 

Constitution nor common law but may be protected under qualified privilege if it 

meets the above test. 

1.9 However, if there is any malice, the courts cannot uphold privilege qualification. In 

Halpin v Oxford Brookes University [1995] QBENF 94/0863/C 227 where the 

Court of Appeal stated that malice could be proved if it could be shown that the 

writer knew that what he was publishing was untrue or was reckless as to whether 

it was accurate or not. The leading case on the test of malice with regard to media 

reports is Reynolds v Times Newspapers [1993] 3 WLR 1010 where the House of 

Lords held in considering this issue the court must look at seriousness of the 

allegation, the source of information, the steps taken by the publisher to verify the 

information, the urgency of the matter, whether comment was sought from the 

claimant, whether the article contained the claimant’s side of the story at least in 

general terms, the tone of the article and the circumstances of the publication 

including the timing. 

1.10 The Plaintiff reminded the court that the duty to prove the occasion on which a 

statement was published is privileged lies with the maker of the statement. 

D A Bello v Nations Publications 

 



Ll2 

1.13 

1.14 

Accordingly, they have to show evidence that is it qualified privilege which is 

covered by the law and done in good faith and without malice or improper motives. 

He contended that the Defendant’s publication was not protected as the allegations 

by PAC were very serious as they labelled the Plaintiff as a thief and he was not 

invited to make a representation before them of his innocence or guilt. More so 

since he testified that the letters requesting his attendance arrived after the 

Defendant had already published its article. 

He also argued that the fact that the despite the matter being a legitimate public 

interest was not itself sufficient to trigger qualified privilege for purposes of 

defamation. He contended that there must be a duty on the publisher to publish the 

material in issue and a corresponding public interest to receive the information 

contained in the published material. Lastly, the fact that the Defendant believed that 

the occasion was privileged was not sufficient to make it so because such is a matter 

of law. Therefore, he prayed that the court enter judgment in his favour and the 

matter be submitted for assessment of damages. 

The Defence’s case was through its witness Edward Henderson Chitsulo who 

adopted his witness statement as Exhibit DD 1. He testified that he edited and 

passed the article ‘Prosecute abusers of public funds’ published on 5" October, 

2011. He indicated that the journalist who wrote was Mr. Kondwani Bell Munthali 

who based it on the Malawi Government Auditor General’s Report for the Year 

Ended 30" June, 2010. Notably, page 44 was where the information regarding the 

Eastern Region Police Headquarters - Zomba, Section 69(c) titled: ORT funds 

withdrawn fraudulently: K100,000.00 was obtained. Incidentally at the hearing at 

Parliament on 4" October, 2011, Honourable John Adams, MP raised the query in 

terms of Mr Bello. He attached the said Parliamentary Report as Exhibit DD 2. 

The Committee was informed that the Plaintiff was informed of the hearing as per 

Exhibit PD 5 and 6. 

On the matter the retraction as requested by the Plaintiff, Mr. Munthali is said to 

have informed him that he had no power to correct parliamentary proceedings 

because they were reported as they were presented in the Parliamentary House or 

any of its committees. He advised him to channel his complaint to PAC as it had 

power to dismiss the allegations. 

During cross examination, he indicated that his paper has a readership 10,000 to 

12,000 people. In terms of the published story, he stated that the onus to prove the 

truthfulness of the story was not on them but the Parliamentary Committee as they 

were merely reporting on things that took place at a meeting whose correctness was 

protected as absolute privilege. This was because they only published what was 

D A Bello v Nations Publications 

  

 



discussed because they believed the veracity of facts, issues and matters uttered 

therein. 

1.15 The Defendant raised the defence that the publication was covered by either 

absolute privilege or qualified privilege. Firstly, they dealt with the issue that the 

title of the journalist as news analyst was title or position of the author in terms of 

the Defendant’s work place but it did not mean Mr. Munthali published an analysis 

of the PAC report as noted by the exhibited article which was a mere reproduction. 

1.16 The Defendant argued that it is trite that it is excusable to publish a matter which 

may be both false and defamatory which is privileged. When the privilege is 

absolute it is a complete bar to an action and where it is qualified then it is a prima 

facie ground of defence. It also cited that section 60 of the Constitution as a 

provision which the court should apply in determining this issue. It was their 

contention that it was not disputed that PAC is a Parliamentary Committee under 

Standing Order No. 155(1)(a) and that it had a meeting on 4" October, 2011 which 

was the subject of the 5" October, 2011 newspaper article. As per Lord Denning in 

Attorney General v Times Newspapers {1973} 1 All ER 815 where he said — 

“Whatever comments are made in Parliament, they can be repeated in the 

newspapers without any fear of an action for libel or proceedings for contempt 

of court.” 

1.17 It was their submission that the reproduction of the PAC meeting was still protected 

under absolute privilege because the Plaintiff did not deny that it was a reproduction 

of the Auditor General’s report as discussed. Further the Plaintiff had conceded that 

these reports were public documents which could be accessed any time and anyone. 

1.18 Alternatively, it argued that ifthe court did not apply the absolute privilege defence, 

then the court should consider that the defence was one of qualified privilege. Per 

Grech vy Ochams Press Limited [1958] 2 Q.B 275 which held that the defence 

extends to a newspaper’s right to make honest comment on apparently factual 

statements made in the debate that it has reported, even though these statements are 

later shown to be untrue. They also argued that the court should determine this issue 

by applying the test pronounced in the Reynolds case. It was their contention that 

this case met the criteria set out therein for instance the article came out soon after 

the PAC meeting and that it was not necessary to seek a comment from the claimant. 

More so because the Plaintiffs main arguments were that the article was published 

without him being consulted and that the source was the Auditor General’s report 

as opposed to a PAC proceeding. They concluded that the newspaper article was a 

fair and accurate report as per law and was published without malice hence befitting 

to enjoy qualified privilege as such the claim should be dismissed with costs. 

D A Bello v Nations Publications 5



2.0 DETERMINATION OF THE CASE 

2a] 

Dude 

2D 

2.4 

D A Bello v Nations Publications 

The first issue for determination herein is if there was defamation. It is trite law that 

defamation, either libel or slander focuses on written or spoken words which likely 

tend to lower a person in the estimation of the right thinking or reasonable men or 

cause him to be shunned or avoided or expose him to hatred, contempt or ridicule. 

As to what constitutes defamation, Chatsika, J (as he then was) ably captured it in 

Nyirenda vy A R Osman and Company [1993] 2 MLR 681 at 702 said - 

“Defamation has been defined, in different terms, as the publication of a statement 

which tends to lower a person in the estimation of right thinking members of 

society generally, or which make them shun or avoid that person. It has also been 

defined as any imputation which may tend to lower the plaintiff in the estimation 

of right-thinking members of society generally, to cut him off from society or 

expose him to hatred, contempt or ridicule.” 

In the case of J.K. Khamisa v The Attorney General, Civil Cause Number 565 of 1994 

(HC)(PR)(Unrep) which laid down that — 

“A defamatory statement or matter is one which has a tendency to injure the 

reputation of the person to whom it refers: Salmond and Heuston on the Law of 

Torts 19thEd. at page 155 cited with approval by Tambala, JA., in a Supreme 

Court of Appeal decision in PTC -v- Joyce Ng’oma, MSCA Civil Appeal No. 30 

of 1996. The essential feature of defamatory matter is, therefore, its tendency to 

damage the reputation or good name of the plaintiff, Tambala, JA, further stated 

in that case. It is therefore not what the plaintiff feels about himself upon 
defamatory matter. There has to be a publication of the defamatory matter to 

some person other than to the plaintiff And what matters is the effect of the 

defamatory matter on that other person, in particular as to whether that matter in 

that person tends to injure the reputation of the person to whom it relates” 

The Khamisa case dealt with the unpacking of plaintiff's luggage on suspicion that he 
had stolen property belonging to the Office of the Malawi High Commissioner to 
Kenya after expiration of his contract in the presence of some other people amounted 
to defamation. It is therefore pertinent that a claimant show that there was publication 
to a third party of defamatory statements, written or oral, to a person other than the 

claimant and that the publication of the words complained of was about and that they 
concerned the complainant. Mere abuses directly made to and against the complainant 
would not suffice. The Plaintiffs claim in defamation was in relation to the 
Defendant’s newspaper article of 5 October, 2010 titled ‘Prosecute abusers of 
public funds’ which he argued amounted to defamation. For all intents and purpose, 
the above publication can be deemed to be defamatory as they fit the criteria set above. 

The Defendant however indicated that the above story was a replication of a 
parliamentary proceedings as such protected under absolute privilege. In terms of 
publications which are protected by absolute privilege. Section 60 (2) of the 

  

  
 



Constitution of Malawi providing for all official reports and publications of parliament 

offers insight - 

All official reports and publications of Parliament or of its proceedings or of the 

proceedings of any committee of the Parliament shall be privileged and utterances 

made in the Parliament or in any committee thereof wherever published shall be 

protected by absolute privilege. 

2.5 The concept of absolute privilege is that it acts as a complete defence to defamation. 

Notably, the law has restricted in terms of where absolute privilege applies. The 
defence shall be allowed in terms cases involving statements made during judicial 
proceedings, debates, proceedings or reports of Parliament or lawyer and client 

communication. In the case of Mann v O’Neill [1997] HCA 28 (31 July 1997) 212 
where a majority of the High Court of Australia stated that absolute privilege attaches 

to statements made in the course of parliamentary proceedings for reasons of inherent 

necessity or, as to judicial proceedings, as an indispensable attribute of the judicial 

process. 

2.6 It can be argued that the law of defamation must strike a balance between the freedom 
of speech or press against the protection of a person’s reputation. The Malawian 

Constitution does protect freedom of the press as provided under section 36. Notably, 
the Defendant has not claimed this right but it is worth noting that its existence as a 
newspaper is to report news as guaranteed by the above provision. Therefore, where it 
has been sued for publishing news, it has rights to invoke the said provision as well as 
other applicable defences as was the case herein. 

2.7 Consequently when the defence of absolute privilege fails, a defence of qualified 
privilege can be allowed. In Adam v Ward [1917] AC 309, the court stated that a 
privilege occasion is, in reference to qualified privilege, an occasion where the person 
who makes it has an interest or a duty to make it to the person to whom it is made and 

the person to whom it is made has a corresponding duty to receive it. This entails that 
the person making the statement had a legal, social, moral or public right to do so. 

Previously, qualified privilege did not apply to the media, for instance in the case of 

Davis and Sons v Shepstone (1886) 11 AC 187 held that the privilege of reports of 

proceedings in Parliament does not extend to reports of statements by newspapers. 

2.8 The courts in determining a defamation especially where a defence is proffered, must 
still examine the circumstances, for instance in Blackshaw v Lord {1983] 2 All ER 
311, the court pointed out that where damaging allegations or charges have been made 
and are still under investigation, or have been authoritatively refuted, there can be no 

duty to report them to the public. Further, courts must rule whether the alleged 
defamatory material was done with intention like improper motives or malice. 

According to the case of Hollocks v Lowe [1975] AC 135 which held that if the 
defendant did not believe the publication to be true, it is usually conclusive evidence 
of malice and it rebuts the defence of qualified privilege. Incidentally one cannot 

argued that the motive for publication is irrelevant however if the meaning which can 

D A Bello v Nations Publications 

 



be derived from the material is determined to be truth, then the court may rule against 

defamation. 

2.9 Notably, the Plaintiff and Defendant have both indicated that the leading case of 
Reynolds has set the test especially for establishing malice. Like Halpin v Oxford 

Brookes University [1995] QBENF 94/0863/C 227 stated that malice can be proved if 
shown that the writer knew that what he was publishing was untrue or was reckless to 
whether it was accurate or not. Notably, when it comes to the media, the same 

principles on whether the material they publish is defamatory has to be subjected to 
the same standards. However courts have tended to examine media cases carefully. 
For instance the Malawian case of Mpasu v The Democrat, Civil Cause Number 124 
of 1995 (HC)(PR)(Unrep) stated that newspapers have a duty to inform the public and 
that the public has a corresponding duty to receive the information. 

2.10 As already noted in the Times Newspapers case which held that comments made in 
Parliament can be repeated in newspapers without any fear of an action for libel or 

proceedings for contempt of court. The case of GKR Karate v Yorkshire Post (2000) 
2 All ER 931 in upholding a report by a journalist stated that the public had to be 
warned quickly for its own protection and ruled against defamation. 

2.11 In the case herein, this court is basically being called to answer the duty and interest 
test that is whether the media had a duty to publish the information and whether the 
public had an interest in receiving it. As argued by the Defendant, it merely printed the 
proceedings of the PAC meeting held on 4" October, 2011. It did as a matter of public 

interest. Nations Publications Limited published as indicated by DW 1 what it 
reasonably believed in its role as a public informer and that publishing the statement 
complained of was in the public interest. It also strongly believed in the correctness of 
the information asit came from an Auditor General Report and tabled at a PAC 
meeting. Accordingly, this court agrees with the Defendant in terms that it had no 
malice when it published the 5“ October, 2011 article as all it reported was what had 
transpired at Parliament. 

2.12 In conclusion, the publication of made by Nation newspaper was not covered by 

absolute privilege as such refers to official publications of Parliament and this does 

not extend to publications made by newspapers (my emphasis). However, the 

publication can be covered by qualified privilege because, newspapers have a duty of 

informing the public and the public has a corresponding duty to receive such 
information of issues of national interest. 

3.0 CONCLUSION 

3.1 The Plaintiffs allegation for defamation should fail because the circumstances 

surrounding the publication are properly fitting the requirements in terms of qualified 

privilege. 

D A Bello v Nations Publications



3.2 This court holds that the publication did not accuse the Plaintiff as it merely reproduced 
what was already produced by the Public Accounts Committee, 

3.3. Each party shall bear its own costs. 

I order accordingly. 

Dated this 13" day of February, 2017 at Zomba. 

Z.J.V Ntaba 

JUDGE 

DA Bello v Nations Publications 

     


